Pagina 9 van: Bulk # 01-2020

9februari 2020 BULK / Artikel1 / Update
Mindere tijden?
Veel (middel)managers horen begin van
het boekjaar – vaak in januari – wat het
budget is voor hun ingediende projecten of
activiteiten. Mag die investering doorgaan
van de directie of niet? Altijd een spannend
moment, ook voor de apparatenbouwers
die wel of niet kunnen gaan scoren met de
eerder uitgebrachte oertes. Wordt 2020
een goed jaar? Ik hoor en lees berichten dat
het allemaal – helaas – toch wat gaat te-
genvallen. Diverse indexen wijzen richting
0-groei en dat na 7 jaren van groei. Zijn
we er klaar voor? Ik kan alleen maar voor
mijzelf spreken. Dan zie ik in onze markt
dat optimalisaties van productieprocessen
blijven doorgaan. Innovatie is meer nodig
dan ooit. De verhuur van droog- en poeder-
apparatuur is makkelijker te realiseren dan
de verkoop van skids. De eiwit-transitie zet
zich krachtig door en vergt investeringen,
veelal in sproeidrogers. Insecten, algen en
plantaardige eiwitten zijn groeiproducten,
ook de komende jaren. Om de uitdagingen
van 2020 het hoofd te bieden, heb je als be-
drijf een ‘sustainable competitive advanta-
ge’ nodig. Als ik een snel rondje maak in de
apparatenwereld, zijn er best wel onder-
scheidende producten te zien, maar ook
is er veel van hetzelfde. Wie in die laatste
categorie zit, belandt snel in de ‘red ocean’
met risico van prijsuitbuiting. Blijf alert
en bedenk dat in ons kleine kikkerland-
je samenwerken soms beter is dan elkaar
vliegen afvangen. Blijf dicht bij je klant en
help hem mindere jaren door te komen met
creatieve (business) oplossingen.
David Hollestelle;
e-mail [email protected]
Recordjaar North Sea Port
Voor het derde jaar op rij registreert North Sea Port een recordjaar.
De haven, die 1 januari 2018 is ontstaan uit de fusie van Zeeland
Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en Havenbedrijf Gent, boekte in
2019 een goederenoverslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton, een
stijging van 1,5%.
Droge bulk
De groei doet zich voornamelijk voor bij droge bulk en containers.
Bijna de helft van de goederenoverslag via zeevaart is droge bulk.
Dit aandeel steeg naar 34,6 miljoen ton (+5,4%), met name door de
overslag van zand, grind en bouwmaterialen. De overslag van kolen
en landbouwproducten handhaafde zich. Schroot en ertsen noteer-
den een kleine daling.
Containeroverslag
Containeroverslag komt met een groei van 48,7% op een totaal van
2,5 miljoen ton en 330.000 TEU. Dit segment wist zich op twee jaar
tijd te verdubbelen. Ook dit jaar is dit het gevolg van het aantrekken
van nieuwe diensten en een toename van koelcontainers. North Sea
Port groeit zo bovendien verder als draaischijf voor containers tussen
zeevaart en het vervoer ervan landinwaarts via binnenvaart.
Natte bulk en stukgoed
De overslag van natte bulk daalde licht tot 20,1 miljoen ton (-2,2%),
met name in de (petro)chemie. Er was wel een sterke stijging (+42%)
in de overslag van biodiesel en plantaardige olie.
De overslag van conventioneel stukgoed komt op 11 miljoen ton
(-6,6%). De overslag van machines zit wel in de lift. Ro/ro daalde tot
3,2 miljoen ton (-9,6%) wat te merken is bij voertuigen en trailers.
Binnenvaart
Niet enkel de overslag via zeevaart kende een recordjaar, maar ook
die van de binnenvaart. Deze steeg van 58 miljoen naar 60 miljoen
ton (+3,4%). Met een overslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton en
via binnenvaart van 60 miljoen ton boekte North Sea Port in 2019
een totale overslag van 131,4 miljoen ton (+2,1%). Bovendien mag er
nog 15 tot 16 miljoen ton overslag via pijpleidingen worden bijgeteld.
Vooruitzicht 2020
Met een recordjaar en een
stijgende goederenover-
slag bij de droge bulk en
containers is North Sea
Port – net als begin 2019
– ook voor 2020 licht op-
timistisch. Er wordt uitge-
gaan van een voortzetting
van de huidige trend van
lichte groei. De brexit, een
krimpende economische
groei en (nakende) han-
delsoorlogen zetten aan
tot voorzichtigheid.
06-07-08-09-10-11-12_update.indd 9 03-02-20 14:34