26 mei 2019 Tekst: Yves De Groote Foto’s: BMC3 / Overslag
BMC voor gerst en mout
Voor het multimodale logistieke plat-
form van Zuidnatie en Cargill in de
Antwerpse haven realiseerde BMC een
innovatieve losinstallatie voor gerst
en mout. Ook leverde BMC, in samen-
werking met zusteronderneming MBS
Group, een bedekte kadeband voor een
schone overslag van het product.
Het multimodale logistieke platform op de
terminal van Zuidnatie aan kaai 484 in de
Antwerpse haven wordt in december van dit
jaar geopend. Het splinternieuwe platform
biedt Cargill de mogelijkheid om voortaan
vanuit één centrale locatie klanten eciënt
te bedienen. Naast deze terminal hee Zuid-
natie nog twee andere terminals in Antwer-
pen.
Alle laad-, verwerkings-, verpakkings- en
opslagactiviteiten van de aangevoerde gerst
en mout vinden plaats in een modern ge-
bouw, waarbij beide producten strikt ge-
scheiden blijven. Dat apart houden hee
niet alleen te maken met hygiëne en zuiver-
heid, maar ook met de verschillende struc-
turen van gerst en mout. Mout is gedroogde
ontkiemde gerst en veel brosser dan gerst.
Het is evident dat bij de handling van deze
producten wordt voldaan aan de strengste
kwaliteits- en voedselveiligheidseisen. De
terminal is ISO 14001- en OHSAS 18001-ge-
certifceerd.
Afb. 1 De kraan trekt de mobiele stortbunker met zich mee
Mobiele stortbunker
Voor het lossen van de lichters ontwikkel-
de constructiebedrijf BMC uit Roeselare in
West-Vlaanderen een innovatieve losinstal-
latie. De schepen hoeven zich bij het lossen
niet te verplaatsen. De kraan beweegt zich
op rails langs het schip, parallel aan een cir-
ca 100 meter lange kadeband. Daarbij trekt
de kraan een mobiele stortbunker met zich
mee. “Het bijzondere van de koppeling van
de stortbunker aan de loskraan is dat de
kraanmachinist kan werken met een vas-
te draaicirkel”, verduidelijkt Dimitri Abbe-
loos, COO bij Zuidnatie. “Dat vereenvoudigt
de overslag van de producten.”
26-27_bmc.indd 26 24-04-19 16:00