21maart 2021 2 / Procestechnologie
Verwerking teerhoudend asfaltgranulaat
Teerhoudend asfaltgranulaat (TAG) is een
mengsel van zand, grind en het milieu-
schadelijke bindmiddel teer. Het materiaal
komt vrij bij het openbreken van asfaltwe-
gen en mag alleen na reiniging worden
hergebruikt. Recycling Kombinatie Reko in
het Rotterdamse havengebied is, als één
van ’s-werelds grootste bedrijven op dit
gebied, in staat om TAG volledig te recy-
clen. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van
een techniek die volgens het Duitse Fraun-
hofer-Instituut ecologisch verantwoord is
en een inke besparing op de CO2-uit-
stoot realiseert.
Schroefwarmtewisselaar
koelt duizend graden terug
Deze apparatuur verwerkt zand dat vrij-
komt uit een ‘boiler economizer’ en een na-
verbrander. Per uur wordt zo’n 4000 kg heet
zand verwerkt. Dit gebeurt in vier stromen
waarin het zand wordt teruggekoeld van
250°C of 1050°C naar een acceptabele tem-
peratuur van ongeveer 50°C.
Boiler economizer
Het zand dat door de boiler economizer (een
soort warmtewisselaar) naar beneden dwar-
relt, komt uit in een koelschroef. De boiler
economizer benut de vrijkomende warmte
voor de productie van stoom waarmee elek-
triciteit wordt opgewekt. Reko levert deze
stroom aan het elektriciteitsnetwerk.
Complete proceslijn
De gedeelde visie op circulaire economie
en technologische innovatie bracht Van
Beek en Recycling Kombinatie Reko al eer-
der bij elkaar. In 2008 leverde Van Beek en-
kele Celsius schroefwarmtewisselaars aan
een andere asfaltverwerkingsfabriek van
Reko. Daar wordt zand teruggekoeld vanaf
een temperatuur van 850°C, in plaats van
de extreme 1050°C in de nieuwe fabriek die
bovendien een tienmaal hogere capaciteit
heeft.
Hogere temperaturen
De hogere verbrandingstemperaturen bij
de recycling van TAG zorgen voor een be-
tere kwaliteit product. “Hoe hoger de tem-
peratuur, hoe schoner het zand. We hebben
onze Celsius schroefwarmtewisselaars op
deze extreme procescondities aangepast.
De apparaten zijn voorzien van een dub-
belwandige, watergekoelde mantel. Ook de
binnenbuis van de schroef is watergekoeld.
Daarbij wordt de temperatuur van het in-
gaande materiaal gecontroleerd door koud
zand bij te mengen. Zo houden we ook de
slijtage van de schroef in de hand.”
Prestigeproject
“Wij waren vanaf de ontwerpfase nauw be-
trokken bij het uitdenken van dit prestige-
project”, aldus Bas Boerboom, sales engi-
neer bij Van Beek. “Naast de koelschroeven
voor de naverbrander en boiler economizer
zijn er nog een aantal schroeftransportsys-
temen geïnstalleerd om een proceslijn te re-
aliseren waar we trots op zijn!”
20-21_vanbeek.indd 21 08-03-21 15:47