Pagina 32 van: Bulk #5-2021

september 2021 Tekst: Jos Verleg, Foto’s: J. Engelsmann AGBULK / Artikel5 / Stofbestrijding
Na de introductie in 2020 van het JEL SmartCon ES containment-sys-
teem voor het veilig légen van bigbags [1] presenteert Engelsmann nu
de BS-uitvoering die operators ook beschermt tegen blootstelling aan
schadelijke stoen bij het vúllen van bigbags.
Om de continue stofdichtheid van het bigbag vulstation te waarborgen, dient
het afgebonden liner-einde van vorige gevulde bigbag pas te worden ver-
wijderd als de nieuwe bigbag is aangekoppeld. Eerst wordt daarom de ring-
vormige drukplaat die dit liner-einde nog steeds op de vulpijp vastklemt,
pneumatisch omlaag gebracht. Het liner-einde kan vervolgens handmatig
omhoog in de vulpijp worden geduwd. Vervolgens wordt de nieuwe bigbag
aangekoppeld. Dit gebeurt door de inlaat van de foliezak (liner) door de ring-
opening heen over de rand van drukplaat te trekken. De drukplaat wordt
pneumatisch omhoog gedrukt om de liner-inlaat op de vulpijp te fixeren.
Trommel met buisfolie
De JEL SmartCon BS heeft dwars op de vulpijp een hermetisch afsluitbare,
dubbelwandige trommel staan, waarin zich een ‘eindloze’ buisfolie bevindt.
Voor de aanvang van het vulproces van de nieuwe bigbag wordt deze trom-
mel geopend. Men kan door de trommel heen, beschermd door de buisfolie,
handmatig het liner-einde van de vorige bigbag pakken en in de folie naar
buiten trekken. Buiten de trommel wordt de buisfolie tweemaal afgebonden,
in het midden losgesneden en verwijderd. Vervolgens sluit men de trommel
weer af, waarna het vulproces kan beginnen.
Vulcyclus
Als de bigbag vol is, wordt de drukplaat omlaag bewogen en de liner met
twee ‘tie rips’ afgebonden en tussen de tie rips doorgesneden. Vervolgens
herhaalt zich de vulcyclus. Om het risico op bedieningsfouten tot een mi-
nimum te beperken, is het aansluit- en vulproces van de JEL SmartCon BS
grotendeels geautomatiseerd. Het containment-systeem biedt de operator
afdoende bescherming tegen hoogactieve stoffen en voorkomt contaminatie
van het product. Hierbij wordt voldaan aan de OEB 4-standaard, wat over-
eenkomt met een deeltjesconcentratie in de omgeving van de installatie van
minder dan 10 microgram/m3.
Dichtheidscontrole
Een bijzonderheid van het SmartCon-systeem is de optionele dichtheidscon-
trole waarmee schade aan de liner van de bigbag kan worden gedetecteerd.
Het vulproces kan pas beginnen als de druktest is geslaagd.
[1] Zie BULK 2, 2021, p. 32 en 33, ‘Meerwaarde van hygiënische bigbag-losstations’
Containment-systeem
voor bigbag-vullen
Afb. 1 De liner van de gevulde bigbag wordt afgebonden en
daarna boven in de vulpijp geduwd
Afb. 2 Via een trommel met buisfolie kan de afgesneden
liner-inlaat van de vorige bigbag veilig uit de vulpijp worden
verwijderd
32
Over J. Engelsmann AG
J. Engelsmann AG ontwerpt en bouwt sinds 1873 pro-
cestechnologische systemen voor de verwerking van
stortgoederen. Het productportfolio omvat zeefmachi-
nes, bigbag vul- en losstations, mengers en laborato-
riumapparatuur. Naast individuele machines en maat-
werk-oplossingen realiseert het bedrijf ook complete
procesinstallaties in onder meer de food, chemie en
farma-industrie.
32_engelsmannindd.indd 32 31-08-21 16:00