Pagina 6 van: Bulk #5-2021

6 september 2021
Doorstroomlocatie
Bij het schrijven van deze column – eind
augustus – heeft de overheid groen licht ge-
geven voor vakbeurzen zoals Empack Den
Bosch (8 en 9 september). Wat niet weg-
neemt dat minister-president Rutte en mi-
nister De Jonge op de persconferentie van 13
augustus bevestigden dat meerdaagse fes-
tivals met overnachting nog steeds níet zijn
toegestaan, buitenevenementen níet meer
dan 750 bezoekers zonder zitplaatsen mogen
hebben en een vaccinatiebewijs, een nega-
tief testbewijs of herstelbewijs verplicht is
bij congressen van méér dan 75 deelnemers.
Vakbeurzen mogen dan wel feestelijk zijn en
goed worden bezocht, ze vallen gelukkig niet
in de categorie verboden festivals. Dat komt
omdat vakbeurzen worden gehouden in zo-
genaamde ‘doorstroomlocaties’ waar men-
sen kort in dezelfde ruimte verblijven zonder
vaste zitplaatsen. Men is in dat geval alleen
gehouden aan het bewaren van de 1,5 meter
afstand en een maximum van 1 bezoeker per
5 vierkante meter. Mondkapjes zijn niet ver-
plicht. Wel heeft Easyfairs besloten om als
extra veiligheidsmaatregel een corona-check
uit te voeren bij de entree van vakbeurzen.
Ook voorziet de beursorganisator op de
beursvloer in sanitizer stations. Het over-
heidsregiem van corona-maatregelen geldt
tot en met zondag 19 september. Op vrijdag
17 september is er wederom een perscon-
ferentie, waar de overheid voor de periode
vanaf 20 september hopelijk versoepelingen
afkondigt. Misschien is het dan verantwoord
om de 1,5 meter los te laten, al dan niet met
een coronatoegangsbewijs voor vakbeurzen.
Solids Rotterdam (6 en 7 oktober) zou in dat
geval voor mij weer de eerste ‘old school’-
beurservaring in jaren zijn.
Jos Verleg
hoofdredacteur
Winnaars van Yara Dust-Free Loading Challenge
De Regt Conveyor Systems en TBK Spillage Control hebben met hun
oplossingen voor stofreductie bij de kunstmestverlading de Yara
Dust-Free Loading Challenge gewonnen. In januari 2021 daagde
Yara Sluiskil in samenwerking met Dockwize bedrijven en experts
uit om met ideeën te komen om de zichtbare stofontwikkeling bij de
verlading van kunstmest naar schepen nog verder naar nul te bren-
gen, zonder de capaciteit te verminderen. Na een intensief traject
met Dockwize en Yara zijn uit de 39 inzendingen de twee winnaars
geselecteerd. Beide bedrijven ontvangen als prijs de implementatie
van hun idee bij Yara. Dit betekent dat hun voorstellen worden ge-
test en doorontwikkeld op locatie.
De Regt Conveyor Systems
De Regt Conveyor Systems stelde voor om gebruik te maken van
een hopper die is gemonteerd op de laadkraan. De hopper die aan
de uitloop wordt afgesloten met een kegel, hangt aan veren. Als
de hopper tot een bepaald gewicht is gevuld, zal deze zover om-
laag zakken dat rond de kegel een ringvormige uitstroomopening
ontstaat. Het product stroomt uit langs de kegel, waarbij de lucht
uit het materiaal wordt gedreven. Het uitstromende materiaal vormt
zo een dichte, geconcentreerde kolom, waaruit nog nauwelijks stof
ontsnapt.
TBK Spillage Control
TBK Spillage Control presenteerde een oplossing voor het overstort-
punt van een brandtransporteur. De lucht die bij de overstort in het
product wordt meegetrokken, wordt daarbij verplaatst naar een box
met een afdichting op de transportband. Deze box heeft aan de bo-
venzijde een ruime expansiezone voor de meegevoerde lucht. Van-
uit de expansiezone dalen de stofdeeltjes weer op het product neer,
in plaats van naar buiten te treden.
V.l.n.r.: Brian de Rijcke (De Regt), Wijnand van de Vendel en Alex Budding (TBK) en Tommy Tissink
(Yara)
BULK / Artikel5 / Update
06-07-08-09-10_update.indd 6 31-08-21 15:47