december 2021 BULK / Artikel7 / Bandtransport
Een ander voordeel van de U-band is dat
deze aan de bovenzijde open is, zodat de
transporteur gemakkelijk op meerdere pun-
ten kan worden beladen. Bij een buisband
zijn voor elk extra beladingspunt mechani-
sche systemen nodig om de gesloten buis te
openen en weer te sluiten, wat kostenverho-
gend werkt.
U-band versus trogband
De U-band is een uitkomst als de gebruiker
wil vertrouwen op een trogband, maar re-
kening moet houden met lastige terreinom-
standigheden. Bijvoorbeeld omdat de ruim-
te voor een grote bocht ontbreekt of een
trajectdeel erg smal is (denk aan een tun-
nel). Het is dan mogelijk om op die plaatsen
de trogband te wijzigen in een U-band. “Een
capaciteit van 500 ton/uur op een trogband
met een bandbreedte van 650 mm kan ook
worden gerealiseerd op een U-band, waar-
mee je 150 mm ruimte bespaart”, aldus Fila-
rowski. “Hoe groter de trogband, hoe groter
de potentiële ruimtebesparing.”
Van buisband naar U-band
Maar wat als men al een buisband hee en
deze vanwege productieverhogingen niet
meer de vereiste transportcapaciteit hee?
“Wij kunnen bestaande buisbanden om-
bouwen tot U-banden. Van de zeskantige
rolstellen in het bovenpart wordt de boven-
ste rol verwijderd, waardoor de bestaande
band automatisch uitvouwt en je een U-
vorm krijgt. Voor het onderpart verandert er
niets. Het is ook mogelijk dat een klant kiest
voor een buisband, maar met de optie om
die later – bij toekomstige capaciteitsverho-
gingen – te wijzigen in een U-band.”
Retrot
Dit was precies het geval bij Lafarge Zement-
werke GmbH waar men met de bestaande
buisband alternatieve brandstoen wilde
gaan transporteren. “We hadden de staal-
constructie al ontworpen als die voor een
U-band, maar met een rollen-conguratie
voorzien van passtukken in het bovenpart,
om op enig moment een buisband te reali-
seren. Bij de retrot zijn die passtukken een-
voudig verwijderd om de U-vorm tot stand
te brengen. De slanke constructie met daar-
in de bochten is behouden. Op de U-band is
een afdekking aangebracht.”
Afb. 4 Een U-band heeft een hogere capaciteit dan een buisband met dezelfde bandbreedte
Afb. 5 Een overkapping beschermt het materiaal op de U-band tegen weersinvloeden en voorkomt
belasting van het milieu
20
verhoogd door een grotere installatie in te
zetten. De capaciteit hangt namelijk direct
af van de diameter van de buisband. Als
echter voor een grotere installatie de ruim-
te ontbreekt, is een U-band met dezelfde
bandbreedte een optie. In dat geval krijgt
het bovenpart van de transporteur een U-
vorm, maar behoudt het onderpart de buis-
vorm. Het bovenpart kan desgewenst nog
worden afgedekt. Deze oplossing bespaart
ruimte, beperkt materiaalverlies én zorgt
voor een grotere capaciteit.
“Neem als voorbeeld een buisband met een
diameter van 150 mm en een bandbreedte
van 600 millimeter. De volumetrische trans-
portcapaciteit van zo’n systeem bedraagt 100
kubieke meter per uur. Een U-band met de-
zelfde bandbreedte hee een capaciteit van
170 kubieke meter per uur. We bieden de
klant daarmee dus 70% extra capaciteit.”
18-19-20_beumer.indd 20 17-11-21 15:27