12 november 2019 Tekst: Cynthia Meijer
TBK Group hee problemen met scheef-
lopende transportbanden bij RWE
Eemshavencentrale opgelost met Cen-
Trax bandstuursystemen. Het stuur-
systeem op een zwenklager bestaat uit
een middenrol met aan beide zijden een
conische rol. De kolenbanden lopen nu
zonder horten en stoten.
De Eemshavencentrale van RWE Generati-
on is de grootste kolen- en biomassacentra-
le van Nederland. Overdekte transportban-
den zorgen voor een stofvrij transport van
de kolen vanuit de schepen naar de ener-
giecentrale of het opslagterrein. Dit proces
verliep echter met horten en stoten door de
frequente scheefloop van transportbanden.
Het stilvallen van de banden veroorzaakte
vertraging in de aanvoer en extra kosten.
Om een oplossing voor dit probleem te vin-
den, consulteerde RWE de TBK Group. Er
werd overeengekomen om voor een periode
de CenTrax stuurrollen te testen.
Aanhechting
Gert-Jan Arkema, maintenance engineer
bulk handling bij RWE Generation Eems-
haven, vertelt dat de neiging tot scheefloop
ontstaat doordat vochtige kolen blijven kle-
ven aan de wand van de trechters waarmee
de transportbanden worden beladen. “Het
gevolg van die aanhechting aan de trech-
ters is dat de kolen niet meer centraal op de
band worden geleid, waardoor scheefloop
optrad.”
Het voormalige, door RWE toegepaste band-
stuursysteem was onvoldoende in staat om
de scheefloop te corrigeren. Het was al snel
duidelijk dat hiervoor een degelijk en ro-
buust systeem nodig was. Alex Budding,
accountmanager bij TBK Spillage Control:
“In september 2018 werd bij RWE de eerste
CenTrax stuurrol gemonteerd en getest.”
CenTrax stuursysteem voorkomt
bandscheefloop bij RWE
Afb. 1 Het CenTrax stuursysteem draait op een robuust lager en heeft een middenrol met aan beide
zijden een conische rol
Haven / Bandtransport
12-13_centrax.indd 12 24-10-19 16:08