Pagina 24 van: Haven op- en overslag 2019

24 november 2019 Tekst: Matthias Vanheerentals
Extra bulkcapaciteit in
Antwerpen, Gent en Genk
Afb. 1 Euroports Terminals Antwerpen bouwt een nieuw magazijn voor de opslag van meststoffen Afb. 2 Charles Menkhorst, Group CEO van Euroports
dekte faciliteit zal medio 2020 operatio-
neel zijn. De terminal wordt gebouwd voor
de opslag van stalen coils en platen van
staalproducent ArcelorMittal, één van de
belangrijkste klanten van Euroports. Ove-
rigens heeft Euroports Gent ook in 2018 al
fors geïnvesteerd in extra opslagruimte. Er
is een state of the art magazijn gebouwd
met een opslagcapaciteit van bijna 110.000
ton. Het oppervlak is daarbij verdubbeld
tot 20.000 m². Het magazijn bestaat uit zes
naast elkaar gelegen boxen. Het machine-
park is bovendien uitgebreid met nieuwe
apparatuur: een mobiele, 100 tons haven-
kraan met een grijper van 20 m³ en een
tweede multifunctionele 25 tons hefkraan
met een grijper van 15 m³. De kade bij ter-
minal TA850, één van de drie locaties die
Euroports in Gent heeft, is 550 meter lang
en heeft een diepgang van 12 meter.
“Dit alles maakt het mogelijk om heel wat
toegevoegde diensten te creëren”, stelt
Menkhorst. “Momenteel is nog maar 50
procent van de oppervlakte bebouwd. In-
dien de vraag verder toeneemt, overwegen
we om ook de andere helft van de conces-
sie te bebouwen.”
het schip. Het apparaat laadt de meststof-
fen vanaf de band gewogen in het schip.
“De machine heeft een capaciteit van ruim
1000 ton/uur. De wachttijd van een schip
wordt hierdoor met 40% gereduceerd”,
zegt Charles Menk horst, Group CEO van
Euroports. “Voorts krijgt de terminal de
beschikking over een Gottwald-kraan.
Hiermee kunnen binnenvaartschepen
rechtstreeks vanuit zeeschepen worden
beladen.” In de huidige conjunctuur is
het aanbod van goederen constant, maar
de vraag fluctueert. “We ervaren enorme
pieken en dalen in de vraag”, aldus Men-
khorst. “Dat betekent dat de behoefte aan
opslagcapaciteit toeneemt.”
Overigens doet de suikerterminal van Euro-
ports in de haven van Antwerpen het goed.
Sinds de capaciteit ervan is verdubbeld, is
Euroports over deze terminal tevreden.
Gent
Voorts realiseert Euroports Terminals Gent
– in partnerschap met ArcelorMittal Gent,
North Sea Port en participatiemaatschap-
pij Vlaanderen (PMV) – een ‘all weather’
terminal in de haven van Gent. Deze over-
In de Belgische havens wordt momen-
teel voortvarend gewerkt aan de uitbrei-
ding van de verwerkings- en opslagca-
paciteit voor bulkgoederen. Zo komen
er in Antwerpen nieuwe opslagfacili-
teiten, verschijnt in Gent een overdekte
terminal en worden in Genk magazijnen
bijgebouwd en silo’s gerenoveerd.
De komende maanden lopen in Belgische
havens heel wat projecten voor de stort-
goed verwerkende industrie van stapel,
met name in Antwerpen, Gent en Genk.
Antwerpen
Euroports investeert in de haven van Ant-
werpen liefst 10 miljoen euro in de bouw
van een gloednieuw magazijn voor de op-
slag van meststoffen. Het gebouw omvat
7 boxen, waarmee de opslagcapaciteit
van deze terminal met 15% tot 20% wordt
vergroot. In het investeringsbedrag zijn
de kranen, grijpers en een ‘bulk-shooter’
nog niet eens inbegrepen. De ‘bulk-shoo-
ter’, die begin 2020 wordt geïnstalleerd, is
een unieke inrichting die beweegt langs
de transportband tussen het magazijn en
Haven / Economie
24-25_antwerpen.indd 24 24-10-19 16:12