Pagina 25 van: Haven op- en overslag 2020

25november 2020
Grondstoffen-logistiek ArcelorMittal
ArcelorMittal Belgium telt op haar locatie
in Gent 225 transportbanden met een to-
tale lengte van 58 kilometer. De afdeling
Grondstoffen, Haven, Vervoer en Baanre-
cuperatie van ‘s werelds grootste staal-
producent verwerkt jaarlijks zo’n 10 mil-
joen ton aan grondstoffen. Deze logistieke
tak zorgt voor het lossen van zeeschepen
en de opslag van de aangevoerde mate-
rialen in zogeheten grondstoffenparken.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van ha-
venkranen, afgraaf- en opwerpinstallaties
en het indrukwekkende netwerk van trans-
portbanden voor kolen, cokes, sinter, pel-
lets, kalk en slakken.Afb. 2 Technici TBK Group inspecteren bandstuursysteem
Oplossing
Er was Tim Vertriest dan ook veel aan ge-
legen om deze problematiek op te lossen.
Hij ging daarvoor te rade bij TBK Group,
leverancier van het CenTrax bandstuur-
systeem. Bij een bezoek aan de Gentse
staalproducent constateerde Alex Bud-
ding, accountmanager bij TBK Group, dat
de scheeflopende banden weliswaar wa-
ren voorzien van stuurrollen, maar dat die
geen enkel effect hadden: “Na een grondi-
ge analyse van de situatie hebben wij een
oplossing voorgesteld.”
CenTrax Belt Tracker
ArcelorMittal en TBK Group sloten een no
cure no pay-overeenkomst. “We hebben
bij transportlijn C-45 op circa 7 meter voor
de keertrommel een CenTrax Belt Tracker
geplaatst”, vertelt Alex Budding. “Door de
speciale montageconsoles en het in breed-
te en hoogte verstelbare frame van de Cen-
Trax was de installatie snel afgerond. Di-
rect na het opstarten van de lijn stuurde de
CenTrax de transportband naar het mid-
den. Dat de band nu in het midden over
de keertrommel gaat, betekent dat hij cen-
traal onder het stortpunt loopt. De band
wordt dus in het midden beladen, wat
scheefloop in het bovenpart voorkomt. De
band blijft met één enkele CenTrax over de
gehele lengte netjes in het midden, zodat
ook geen kettingreacties meer optreden.”
Samenwerking
TBK Group gelooft in een goede, intensie-
ve samenwerking met haar klanten. Een
werkwijze die ook ArcelorMittal niet is
ontgaan. “TBK heeft een leuke no nonsen-
se-aanpak en gerichte initiatieven om hun
producten te testen op locatie”, aldus Tim
Vertriest. “Zo hebben we samen een aantal
oplossingen voor scheeflopende banden
uitgewerkt. En op die punten waar de Cen-
Trax in eerste instantie onvoldoende effect
had, denkt TBK mee en laat de situatie niet
rusten voordat het is opgelost. Momenteel
testen we het door TBK ontwikkelde nieu-
we afdichtingssysteem Spill-Ex 2.0 voor
een aantal stortpunten. Met dit systeem lij-
ken we ook mors prima onder controle te
krijgen.”
Vergelijking
Volgens de reliability engineer onder-
scheidt TBK Group zich door gedreven,
veiligheidsbewuste medewerkers, die af-
Haven / Bandtransport
spraken nakomen. Ook is hij enthousiast
over de CenTrax Belt Tracker: “ArcelorMit-
tal vergeleek een zestal soortgelijke band-
stuursystemen met elkaar en lette daarbij
zowel op de effectiviteit als levensduur. De
CenTrax kwam als beste uit de bus.”
Maatwerk
Het CenTrax bandstuursysteem is aan bij-
na iedere bandconstructie aan te passen.
Het systeem is door zijn robuuste bouw
bij uitstek geschikt voor zware bedrijfsom-
standigheden. Naast de standaarduitvoe-
ring is ook maatwerk mogelijk. De tech-
nisch adviseurs van TBK Group analyseren
specifieke situaties en denken mee in op-
lossingen. ■
TBK Group BV
Groot Overeem 7
3927 GH Renswoude
T 0318-745 740
E [email protected]
I www.tbkspillagecontrol.com
“Het CenTrax
bandstuursysteem
kwam als beste uit
de test”
24-25_tbk.indd 25 30-10-20 10:29