Pagina 17 van: Haven op- en overslag 2021

17november 2021
Afb. 2 De Tres Hombres wordt ingezet voor het transport van onder meer zakken cacaobonen – foto
S.J. de Waard (Wikimedia Commons)
Grote ogen bij het binnenlopen van het
iconische zeilschip Tres Hombres in Am-
sterdam, ook dit jaar weer. Een overtocht
van 25,5 duizend kilometer met cacao uit
de Dominicaanse Republiek, helemaal
op de wind. Wat een helden, die mannen
en vrouwen van Chocolatemakers die het
transport begeleiden. Alleen; hoe zullen
ze de volgende dag hun bed uit komen? De
zakken, die in een net het ruim verlaten,
gaan nog ouderwets op de schouders de
kade over.
Zwaar werk
Kan dat niet anders? Het is een vraag die al
duizenden keren in honderden havens ge-
steld moet zijn. Naast het vastsjorren van
containers en het onderdeks verslepen van
dozen bevroren vis, behoort het sjouwen
met zakken cacaobonen tot het zwaarste
werk dat je in de haven kunt doen. Veem-
bazen zeggen het liever niet hardop, toch
is na een kleine inventarisatie wel duide-
lijk dat er nog steeds geen goede alterna-
tieven zijn.
Beter systeem
Zo experimenteerde cacaogigant Vollers in
Brand en ongedierte
Brand, vocht, fermentatie, ongedierte en
vervuiling zijn de belangrijkste vijanden
van de cacao-opslag. Een cacaobrand kan
vanwege de aard van het product wel tien
dagen duren. Sinds 2020 zijn in Amster-
dam voor nieuwe vemen nieuwe normen
van kracht ten aanzien van onder andere
rook- en warmteafvoer en compartimente-
ring. In bestaande bouw moet extra in pre-
ventie worden geïnvesteerd. Tegen onge-
dierte, zoals de cacaomot, die zijn eitjes in
de naden van de jute zakken legt, worden
vooral biologische bestrijdingsmiddelen
zoals feromonen en sluipwespen ingezet.
Ook wordt ongedierte bestreden met be-
gassing en bevriezing.
Cacaocommissie en concurrentie
Alle vemen bieden zogenaamde value-ad-
ded services zoals wegen, bemonsteren,
keuren, reinigen, mengen, ongedierte be-
strijden en herverpakken. Eric Asselman
(general manager Vollers Holland BV) en
Geert Habers (directeur Cotterell) heb-
ben samen met hun Amsterdamse colle-
ga’s van Commodity Center, CWT, Katoen
Natie en Steinweg een cacaocommissie
gevormd om gezamenlijke uitdagingen te
bespreken, zoals de nieuwe werkinstructie
voor brandveiligheid. Samenwerken kan
geen kwaad, denkt de commissie, want
de Amsterdamse vemen zien de laatste
jaren steeds meer cacao naar Antwerpen
gaan. “Een probleem is dat daar erg veel
mag,” zegt Habers. “De arbo-regels zijn er
minder streng en in ongediertebestrijding
kan er meer; dat is lastig concurreren. De
Europese Unie zou daar veel meer naar
moeten kijken.”
Lopende banden, grijpers, kantelaars.
De innovaties zijn er wel, toch wordt
bij de overslag van cacao in Amsterdam
nog steeds volop gesjouwd met zware
zakken. Uit welke technologie valt hoop
te putten? En wat speelt er verder in de
wereld van de cacao-overslag?
Cacao-overslag nog
vaak handwerk
Haven / Op- en overslag
Amsterdam met een machine van Copal,
die de jute zakken met grijpers oppakt en
op pallets stapelt. “Helaas blijken veel zak-
ken het in de grijpers te begeven”, aldus
Eric Asselman, general manager bij Vollers
Holland BV. Copal’s directeur Jan Grasmeij-
er kent het probleem. Het Gelderse bedrijf
hee over de hele wereld machines voor de
handling van zakken koebonen – en die
presteren uitstekend – maar met cacao is
het anders. “Het fermentatieproces van de
boon maakt de jute zwak”, legt Grasmeijer
uit. “We werken wel aan een beter systeem.
Maar tot dat er is, adviseren wij het lossen
van cacao toch maar met de hand te doen.”
Nieuwe opslagmagazijnen
Vollers hee dit jaar op bedrijventerrein
HoogTij in Westzaan een moderne op-
slagfaciliteit gebouwd voor de opslag van
75.000 ton cacao. Het concern hee ook in
Antwerpen een vestiging, die met state of
the art technologie en de oppervlakte van
een klein dorp tot de absolute wereldtop
behoort. Het van oorsprong Duitse fami-
liebedrijf ontwierp het veem in Antwerpen
samen met een grote klant. De bonen, die
in bulk worden aangeleverd, gaan via een
transportband uit het schip; de containers
rechtstreeks naar het magazijn. Onderweg
wordt gewogen en bemonsterd. “Zo zal het
straks ook in Amsterdam gaan”, zegt As-
selman. Een voordeel van bulktransport is
dat er geen kosten zijn voor jute zakken en
er bij de overslag minder stofoverlast ont-
staat.
16-17-18_cacao-overslag.indd 17 01-11-21 08:55