Pagina 34 van: Haven op- en overslag 2021

34 november 2021 Tekst: Tonneke Caspers, TBMA
bulkgoederen transport een Cimbria Mo-
duex X650 beladingsbalg. De balg met
een capaciteit van 1000 ton per uur wordt
gebruikt voor het beladen van zeeschepen
met meststoen. De installatie is uitgerust
met een roterende verdeler, die zorgt voor
een radiale, gelijkmatige verspreiding van
het product in het scheepsruim. En dus
voor een optimale en uitgebalanceerde be-
lading.
De verdeelkop wordt op een draaikrans op
de uitlaat van de beladingsbalg gemon-
teerd en is op afstand bedienbaar. Zo kan
het scheepsruim maximaal worden gevuld
met een minimum aan machinebewegin-
gen. De roterende verdeler is verkrijgbaar
met verschillende opties, aankelijk van
de toepassing en de eisen van de eindge-
bruiker. De verdeler is leverbaar in een
stalen of roestvaststalen uitvoering en kan
Balg met roterende verdeler
voor optimale belading
TBMA België hee recent een Cimbria
Moduex beladingsbalg met een rote-
rende verdeler geleverd. Deze zorgt voor
een radiale, gelijkmatige verspreiding
van het product in het scheepsruim en
dus voor een optimale en uitgebalan-
ceerde belading.
Zowel in de zeevaart als de binnenvaart
wordt voor het beladen van schepen met
bulkgoederen gebruik gemaakt van bela-
dingsbalgen. Wisselende waterstanden,
getijdewerking en grote scheepsruimen
zorgen daarbij voor de nodige uitdagingen.
De systemen van Cimbria Moduex weten
daar wel raad mee.
Roterende verdeler
TBMA België leverde recent aan een leve-
rancier van hoogwaardige installaties voor
Afb. 1 De roterende verdeler zorgt voor een radiale, gelijkmatige verspreiding van het product in het
scheepsruim
worden voorzien van slijtvaste platen. Een
instelbaar contragewicht zorgt voor een
stabiele laadsituatie.
Cardankoppeling
Beladingsbalgen zijn meestal bevestigd
aan transportgieken die op en neer kun-
nen bewegen. Op die manier kunnen hoog-
teverschillen, die ontstaan als gevolg van
bijvoorbeeld getijdewerking of de belading
van grotere en kleinere schepen, worden
gecompenseerd. Door een cardankoppe-
ling tussen de giek en de balg te monte-
ren, is de hoek hiertussen variabel. De balg
hangt hierdoor altijd verticaal, ook in de
parkeerstand. Een verticale positie is van
belang voor de optimale doorstroming van
het product. Daarnaast wordt zo de slijtage
van de inlaat- en geleidingsconussen van
de balg tot een minimum beperkt.
Slim ontwerp
De bouwhoogte en het gewicht van de car-
dankoppeling zijn zo laag mogelijk gehou-
den. De productcontactdelen kunnen wor-
den uitgevoerd in roestvaststaal. Voor de
verwerking van abrasieve stortgoederen is
het mogelijk om in de trechter van de kop-
peling stalen, Hardox of Vautid slijtplaten
te plaatsen. De eenvoudig te vervangen,
onderhoudsvriendelijke koppelingen zijn
beschikbaar voor alle maten balgen en
voorzien van een contragewicht. Natuur-
lijk zijn voor speciale toepassingen maat-
werkoplossingen mogelijk.
Open belading
Voor het open beladen van schepen met
een standaard balg is het belangrijk dat de
uitloop van de balg op het product rust. De
stofrok om de uitloop heen helpt de onder-
druk in de balg te handhaven, zodat een
stofvrije belading plaatsvindt. Een niveau-
taster in de uitloop zorgt ervoor dat een
elektrische lier de balg automatisch ophijst
als zich product onder de balg opbouwt.
Haven / Scheepsbelading
34-35_tbma.indd 34 01-11-21 11:00