Pagina 41 van: Haven op- en overslag 2021
41november 2021 Tekst: Yvonne van Osch
Op de Amsterdam Scrap Terminal (AST)
aan de Amsterdamse Vlot- en Mercurius-
haven bij de westelijke rondweg wordt
zo’n 500 tot 700 duizend ton schroot per
jaar verwerkt. Waar komt dit vandaan,
waar gaat het naartoe, en hoe?
De aanvoer van metaalafval, over de weg
en over water, verloopt hoofdzakelijk via
sloop- en bouwbedrijven. Vaak wordt het
schroot door een metaalbedrijf voorgesor-
teerd, zoals door Van Groningen, van wie
de vrachtwagens bij de Amsterdam Scrap
Terminal af- en aanrijden. HMS 1 is mooi en
stevig spul, dikker dan 6 mm, zoals plaat-
materiaal, autodeuren, onderdelen van gro-
te installaties. Dit hoogwaardig metaalafval
wordt veelal door Tata Steel afgenomen.
Wat dunner is dan 6 mm heet HMS 1-2 en
komt op een andere hoop: van etswielen,
radiatoren, boodschappenkarren en beton-
vlechtwerk tot afgedankt gereedschap en
oma’s oude naaimachine.
Na het wegen en lossen maakt een mede-
werker een inschatting van het percentage
niet-metaal in de lading, zoals beton dat
nog aan vlechtwerk zit, stukken hout of
plastic. Dit wordt verrekend in de prijs die
Amsterdam Scrap Terminal (AST) aan de le-
verancier betaalt.
LH50-kranen
Op de werf, een betonvlakte van krap 30.000
vierkante meter, gaat het scheiden verder.
AST gebruikt twee 40 ton wegende LH50-
kranen van Liebherr met een poliepgrijper,
waarmee het ijzer op grote hopen naar twee
verschillende kades wordt gewerkt. Het is
grof werk, maar wordt precies uitgevoerd.
De machinist maakt heel gecontroleerd een
muur van schroot, waarachter hij veilig de
rest van de lading kan werpen. “Je moet al-
tijd scherp blijven,” zegt medewerker Radi.
“Een stuk staal dat wegspringt kan enorme
schade veroorzaken, zowel aan je machine
als aan jezelf.”
Kraanmachinist Mehmet is zo bedreven dat
hij met de enorme grijper een blikje van
de grond kan rapen. Radi zelf bedient de
shovel, een 22 ton wegende Volvo HD2002,
waarmee hij in voortdurende interactie met
De weg
van het
schroot
Haven / Recycling
zijn collega om de kraan beweegt om het
materiaal tot een berg te schuiven, de stock,
die met de grijper kan worden opgetild.
Kosten en marges
Wat vervolgens blij liggen is klein spul. IJ-
zer, maar ook stukken steen en glas. Er zijn
sorteermachines die materialen herkennen
op kleur en vorm en het laatste ijzer uit
de hoop kunnen scheiden, maar een deel
blij handwerk. Hoe dan ook verruilt sho-
velchaueur Radi aan het eind van de dag
Afb. 1 De LH50 (links) en LHM550 bij Amsterdam Scrap Terminal in actie
41-42_amsterdamscrap.indd 41 01-11-21 09:04