Pagina 42 van: Haven op- en overslag 2021
november 2021
Afb. 2 De Volvo HD2002 shovel
Afb. 3 De belading van een zeeschip met schroot
Haven / Recycling
zijn bak voor een borstel om het hele terrein
schoon te vegen. Hij is zuinig op zijn ban-
den, want deze kosten per stuk 5.000 euro.
Beheersing van de kosten is van levens-
belang in deze branche, waarin de mar-
ges klein zijn, de concurrentie groot en de
prijzen dagelijks wisselend. AST moet het
hebben van service, persoonlijk contact en
accuratesse. Leveranciers die willen los-
sen, hoeven niet te reserveren. “Dat maakt
het werk soms spannend,” zegt Romy, die
een belangrijk deel van de aandeling doet
op het kantoor. “Je weet nooit hoe druk het
wordt.”
Tussen Amsterdam en Istanboel
AST is met een verwerking van jaarlijks
gemiddeld zo’n 600 duizend ton schroot
op een totaal van 3 miljoen ton een van
de toonaangevende ijzerverwerkers van
Nederland. Het bedrijf bestaat sinds 2016.
Daarvoor heette het Alba Scrap Trade (ook
AST). Hoewel de naam en de Amsterdamse
kruisen in het logo anders doen vermoeden
is AST een Turks bedrijf. “De nieuwe naam
is om de relatie met Amsterdam en het Ne-
derlands als voertaal te onderstrepen,” zegt
Romy. “Leveranciers en vervoerders vinden
dat prettiger.” Zes van de tien medewerkers
hebben Turkse wortels. Eigenaar Volkan
pendelt tussen Amsterdam en Istanboel.
Mobiele havenkraan
Behalve Tata Steel bevinden alle afnemers
van AST zich in Turkije, waarheen de lading
via zeeschepen wordt vervoerd. Een á twee
keer per maand legt hiervoor een schip aan
voor de kade van ofwel de Mercuriushaven
ofwel de Vlothaven, waarvoor het bedrijf
sinds kort ook een vergunning hee.
Voor het laden van de zeeschepen gebruikt
AST een mobiele havenkraan van Lieb-
herr, de LHM550 van verhuurbedrijf Maja.
De kraan, met een gewicht van 400 ton en
een lengte van uitgestrekt 54 meter, hee
72 wielen om zich over de kade te verplaat-
sen. De 15 ton wegende poliepgrijper kan
in een keer een lading van 35 ton pakken.
Specialistisch werk, waarvoor Maja ook de
stuwadoors levert. Daarnaast worden ook
de drijvende kranen van Maja gebruikt voor
het beladen vanuit binnenvaartschepen,
waarbij de grijper 25 ton inclusief het eigen
42
gewicht in een keer verplaatst.
Met het beladen van maximaal 190 meter
lange zeeschepen met maximaal 30 dui-
zend ton schroot, dat in enkele weken op
de kades is opgestapeld, is de LHM550 sa-
men met de drij£ranen vier tot vijf dagen
bezig. Voor wie ervan houdt elke keer weer
een heerlijk spektakel.
41-42_amsterdamscrap.indd 42 01-11-21 09:04