Pagina 48 van: Haven op- en overslag 2021

november 2021 BULK / Haven / Update
Haven Op- en Overslag
Deze ‘Haven Op- en Overslag’, een initia-
tief van Vakblad BULK in samenwerking
met Recycling Magazine Benelux, is alweer
de elfde editie. De eerste uitgave verscheen
in 2011. ‘Haven Op- en Overslag’ gaat naar
Belgische en Nederlandse laad-, los- en
overslagbedrijven voor de zeevaart en naar
bedrijven die zich bezighouden met de bin-
nenvaart en het wegvervoer. Het magazine
wordt daarnaast verspreid onder bedrijven
en logistieke dienstverleners die zich in
havengebieden bezig houden met de op-
slag en handling van vaste stoen, of het
nu agribulk, suiker, schroot, cement of erts
is. Haven Op- en Overslag bedient een sec-
tor die haar eigen magazine waard blijkt
te zijn. In deze markt vinden veel ontwik-
kelingen plaats, zowel in economisch als
technologisch opzicht. Dat vraagt van de
stortgoed verwerkende industrie veel exi-
biliteit. Een belangrijke trend is duurzaam-
heid. Processen worden energie-eciënter
en milieuvriendelijker. Stofemissies wor-
den tot een minimum teruggebracht. In
deze editie vindt u van al die inspanningen
de weerslag.
Jos Verleg
Hoofdredacteur Vakblad BULK
Grootste mobiele havenkraan
Veemnatie NV heeft een Liebherr LHM-800 havenkraan in gebruik
genomen. Het is de grootste machine uit het Liebherr-portfolio mo-
biele havenkranen, en de eerste in de Benelux. De machine met
een giek van 64 meter wordt ingezet op de nieuwe droge bulktermi-
nal in de haven van Antwerpen, waardoor de huidige capaciteit van
300.000 Mton aanzienlijk wordt vergroot. De kraan is verscheept van-
uit Rostock (Duitsland) met het transportschip Meri. Veemnatie NV is
een joint-venture van 5de Havendok NV en Steinweg Belgium.
48
Pilz beveiligt transportband bij EuroChem
Pilz heeft bij EuroChem in Antwerpen een transportinstallatie voor
kunstmest beveiligd met een radarsysteem. De in-
stallatie betreft een wagen op rails, waar doorheen
een transportband loopt, om de kunstmest op zes
verschillende punten af te storten. Het radarsys-
teem legt geen beperkingen op aan het werken met
de transporteur, die de ruggengraat vormt van de
kunstmestverlading. Zo blijft de installatie eenvou-
dig toegankelijk voor reiniging. Tegelijk worden ope-
rators beveiligd tegen de risico’s van de zware, rijdende bandwagen.
Het radarsysteem maakt gebruik van sensoren die iedere beweging
bij de transportinstallatie detecteren. De radargolven zijn in tegen-
stelling tot laserstralen ongevoelig voor de stoffige omgeving van de
installatie. Concreet controleren bij elk afzonderlijk stortpunt zes
sensoren de directe omgeving. Deze sensoren beschikken over een
eigen controller waarin de waarschuwings- en gevarenzones zijn ge-
configureerd. Afhankelijk van de geometrie van het te bewaken ge-
bied kan elke sensor een breder of smaller gebied bestrijken. Een
PLC verzamelt de status van de zes controllers, alsmede die van de
noodstoppen en trekkoordschakelaars. Een signaaltoren informeert
medewerkers over de status van het systeem. Bij een naderend ge-
vaar gaat eerst een oranje lamp branden ter waarschuwing. Als een
medewerker in de gevarenzone komt, geeft een rode lamp aan dat
de PLC de installatie heeft veiliggesteld. Het radarsysteem is bevei-
ligd tegen de verstelling of verblinding van een sensor.
België reinigt Franse grond
In de haven Monsin, aan de Maas bij Luik (B), is op 14 oktober 2021
de eerste grensoverschrijdende lading verontreinigde grond aange-
voerd, afkomstig uit de omgeving Metz (Frankrijk). De vervuilde, maar
niet-gevaarlijke grond wordt door Envisan, onderdeel van Jan de Nul
Group, verwerkt. Eerst wordt de fractie groter dan 50 mm (kiezels,
etc.) uitgezeefd, waarna in een aantal droge en natte stappen de
grond wordt ontsmet. De droge stappen vinden plaats in afgesloten
hallen om emissies naar de lucht te voorkomen. De fysisch-chemi-
sche wasinstallatie heeft een capaciteit van ongeveer 70 ton/uur.
Een ton grond levert zo’n 700 kg zand en gewassen aggregaten op.
Foto: Port de Liege.
06-07-08-09-10_update.indd 48 01-11-21 11:03