Pagina 50 van: Haven op- en overslag 2021

november 2021 BULK / Haven / Update50
Australische agent voor AirScrape-bandafdichtingen
De AirScrape en TailScrape bandafdichtingen van ScrapeTec Trading
GmbH uit Kamp-Lintfort (Duitsland) zijn opgenomen in het assorti-
ment van Kinder Australia Pty Ltd, een Australische leverancier van
transportbandcomponenten. De AirScrape is een contactloze zijaf-
dichting van transportbanden. De TailScrape zorgt voor de afdich-
ting van de achterzijde van het opstortpunt van transportbanden. De
AirScrape is een uitvinding van Wilfried Dünnwald, de oprichter van
ScrapeTec Trading. Het systeem houdt een afstand van 1 tot 2 mm tot
de transportband, zodat geen bandwrijving en bandslijtage ontstaan.
De snelheid van de band zorgt voor de aanzuiging van lucht, zodat
geen stof via de spleet tussen de band en de afdichting kan ontsnap-
pen. Voorts heeft het systeem lamellen die grove delen welke naar
buiten willen dringen, terugduwen naar het midden van de band. De
bandafdichtingen zijn onderhoudsvrij.
Trimodale terminal aan Franse Boven-Rijn
Haeger & Schmidt Logistics (HSL) heeft aan de Franse Boven-Rijn
een nieuwe, trimodale terminal in gebruik genomen. Hierdoor krijgt
de regio tussen Strasbourg en Karlsruhe een extra behandelingsca-
paciteit van 80.000 TEU per jaar voor de ontwikkeling van logistie-
ke ketens waarin ook zware ladingen passen. De exploitatiemaat-
schappij Lauterbourg Rhine Terminal (LRT) bestaat uit vier Franse
en Duitse spelers. Het gaat om Paris Terminal, Compagnie Fluvia-
le de Transport, Port Autonome de Strasbourg en HSL. De faciliteit
heeft een portaalkraan aan de waterzijde met een capaciteit van
maximaal 29 containers per uur. Ook is voorzien in twee treintrajec-
ten van elk 400 meter. Twee nieuwe reachstackers zorgen voor het
laden en lossen van vrachtwagens.
Krachtopnemers voor onboard weging
Zemic Europe heeft
Truck & Trailerservice
Smilde BV krachtop-
nemers en bijbeho-
rende mounts gele-
verd voor de inbouw
van onboard weeg-
systemen in vracht-
wagens. Met de
ijkwaardige weegsys-
temen kunnen chauffeurs boetes vanwege een overschrijding van
de maximaal toelaatbare asdruk vermijden. Bovendien voorkomt
overbelading gevaarlijke situaties op de weg alsmede overmati-
ge slijtage van voertuigonderdelen. Zemic adviseert Smilde welke
combinaties van krachtopnemers en mounts (voor de juiste kracht-
inleiding) voor een bepaalde toepassing het meest in aanmerking
komen.
Zo is voor de weging van de tank van een mesttruck een HM9C load-
cell aanbevolen. Deze krachtopnemer is geschikt vanwege de ca-
paciteit, de hoge ijkwaardige nauwkeurigheid en de bestendigheid
tegen corrosieve media. De vernikkeld gelegeerde stalen krachtop-
nemer is hermetisch gesloten (IP68). Bovendien is de HM9C dankzij
de ronde vorm eenvoudig te reinigen. De bijbehorende mount HM-9-
405 zorgt voor een stevige bevestiging van de krachtopnemer op de
truck en voorkomt dat horizontale bewegingen de meting verstoren.
Het C3 OIML toegelaten weegsysteem (3000 delen) blijft ook bij
trillen en schokken nauwkeurig werken. Met het tankweegsysteem
wordt bepaald welke hoeveelheden mest op welke locatie zijn ge-
laden of gelost. Zemic Europe levert haar producten uit voorraad,
zodat Smilde haar klanten snel van dienst kan zijn.
Luchtdroger voor silo-opleggers
Logistieke dienstverlener Van den Bosch heeft in samenwerking
met Ants Technology & Consulting een luchtdroger ontwikkeld om
condensvorming in silo-opleggers tegen te gaan. De verbeterde
luchtkwaliteit gaat de groei van bacteriën tegen en voorkomt dat
het te verladen product (zoals melkpoeder of bloem) kan gaan klon-
teren. De installatie, voorzien van een actief koolfilter, zuigt buiten-
lucht aan en blaast deze vervolgens de rijdende oplegger in. Hierbij
wordt de mogelijk vochtige lucht in de oplegger verdreven. De eerste
oplegger is inmiddels met de geluidsarme luchtdroger uitgerust en
wordt getest. De oplegger is voorzien van sensoren en een datalog-
ger voor de meting van de vochtgehalten van de in- en uitgaande
lucht. Bij een stilstaande oplegger kan de luchtdroger in werking
worden gezet door hem aan te sluiten op stroom. “Met deze lucht-
droger verhogen we de standaard in de markt”, aldus Barry Gruij-
ters, operations director Division Dry Bulk bij Van den Bosch. “Dit
soort systemen wordt nu
alleen gebruikt voor het
dedicated transport van
bloem. Ons ontwerp heeft
een veel bredere toepas-
sing en concentreert zich
niet alleen op drogen,
maar ook op de luchtkwa-
liteit.”
06-07-08-09-10_update.indd 50 01-11-21 11:03