Ga naar hoofdinhoud

Machevo-enquête: corona maakt creatiever

Medewerkers op afstand

De coronacrisis dwingt leden van de Machevo & Bulk Vereniging tot een herbezinning. Van ‘business as usual’ is geen sprake meer. Bedrijven zijn creatiever geworden en omarmen massaal digitale communicatie. Dat blijkt uit een enquête onder de ruim 100 leden van de vereniging.

“De crisissfeer van het begin maakte al snel plaats voor een oplossingsgerichte houding”, aldus Machevo-voorzitter Perry Verberne (directeur Van Beek Schroeftransport). “Wat kan nog wél, daar gaat het om. Bedrijven moeten niet blijven hangen in een corona-excuus-fase maar flexibiliteit aan de dag leggen om op de situatie goed in te spelen. De uitdaging is om een organisatie flexibel genoeg te maken om klappen op te vangen en tijdens een crisis mee te bewegen.”

Terugval

Volgens Verberne zitten veel Machevo-leden in hetzelfde schuitje. “Men sluit een lichte economische terugval op de langere termijn niet uit. Volgens de enquête heeft circa 80% van de respondenten zowel de omzet als het aantal nieuwe orders zien dalen. Desondanks laat 40% weten dat de corona-crisis geen directe gevolgen heeft voor hun investeringen.”

Vraag

Reden hiervoor zou kunnen zijn dat de procesindustrie minder zwaar te lijden heeft dan de door de coronamaatregelen zwaar getroffen evenementen- en horecasector. Er zal altijd vraag blijven naar producten uit de procesindustrie. Denk aan voedingsmiddelen en chemische of farmaceutische producten.

Verschuivingen

Toch heeft volgens Verberne iedereen te maken met een onzekere toekomst. “De markt wordt opgeschud en broekriemen aangetrokken. Het is een realistisch scenario dat we op economisch gebied verschuivingen gaan zien, ook in de procesindustrie. Er zal zeker nieuwe vraag komen, maar over kansen en bedreigingen valt nu nog niks te zeggen.”

Videobellen

De coronacrisis blijkt wél een katalysator voor de inzet van moderne communicatiemiddelen. “Ruim 90% van onze leden is inmiddels vertrouwd met videobellen”, aldus de Machevo-voorzitter. “Men maakt actief gebruik van tools zoals Microsoft Teams, Skype en Zoom. Zeker driekwart wil deze media na de crisis intensiever benutten dan voordien.”

Nieuwe normaal

Vicevoorzitter Carlos Ooijen (directeur VDL Industrial Products) stelt dat de anderhalve meter-samenleving en het ‘nieuwe normaal’ vragen om een andere manier van denken en doen. “Medewerkers moeten op de veranderingen goed inspelen. Dat betekent dat ze anticiperen op alle coronamaatregelen. Of het nu gaat om gedragingen op de fabrieksvloer of de omgang bij klantenbezoeken. De werkwijze is anders maar dient wel efficiënt te blijven.”

België

In België werd het bedrijfsleven geconfronteerd met een volledige lockdown. Penningmeester Yves Willems (directeur-eigenaar Optyl, België) ervoer het als een surrealistische periode. “Het was de eerste keer dat ik pijnlijk bewust werd gemaakt van de grens met Nederland. Zonder de juiste papieren kwam ik er niet over. Terugkomen naar België was zelfs nog moeilijker.”

Zie enquête-verslag met link naar resultaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.