Ga naar hoofdinhoud

Overslag Rotterdamse haven eerste kwartaal groeit 3%

De overslag in de Rotterdamse haven lag in het eerste kwartaal van 2012 met 110 miljoen ton, 3% boven het niveau van de vergelijkbare periode vorig jaar. Positieve uitschieters waren de overslag van kolen, ruwe aardolie (+15%) en mineralen olieproducten (+13%).

Uitgesplitst naar goederensoort werden agribulk (-15%), ijzererts en schroot (-14%), overig droog massagoed (-19%) en overig stukgoed (-19%) minder aan- en afgevoerd. Aan de positieve kant eindigden kolen (+15%), ruwe aardolie (+6%), minerale olieproducten (+13%), overig nat massagoed (+8%) en containers (+1%). De aanvoer van LNG en de behandeling van roll on/roll off lading stabiliseerden zich.
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: “Het resultaat is beter dan we eind vorig jaar verwachtten. Volgens de prognose van eind 2011, zou de eerst helft van 2012 een kleine daling te zien geven en volgt herstel in de tweede helft met een stabiel of licht positief eindresultaat.”

Droog massagoed
De totale overslag van droog massagoed liep terug met 7% tot 19 miljoen ton. De aanvoer van kolen pluste bijna één miljoen ton tot 7 miljoen ton. Dankzij de lage kolenprijzen worden voorraden opgebouwd. De overslag van ijzererts volgt de dalende vraag naar staal. De dalende overslag van overig droog massagoed (bouwstoffen, mineralen, biomassa) past bij een vrijwel stilgevallen bouwsector en afnemende industriële productie.

Nat massagoed
De overslag van nat massagoed nam met 9% toe tot 55 miljoen ton. De aanvoer van ruwe olie groeide met 1,5 miljoen ton tot 26 miljoen ton dankzij de verbeterde raffinagemarges en ligt weer op een gebruikelijk niveau. De uitvoer van minerale olieproducten steeg met 1,5 miljoen ton tot ruim 9 miljoen ton, vooral omdat in de eerste twee maanden de hogere prijs in Singapore meer stookolie aantrok. Ook werd er meer stookolie aangevoerd uit Rusland. Hiernaast is nieuwe tankcapaciteit, vooral ETT en BTT, in bedrijf gekomen.

Containers
De overslag van containers stijgt in tonnen met 1% tot 30 miljoen ton maar daalt in eenheden met 4% tot 2,8 miljoen TEU. De economische ontwikkeling drukt de import van containerlading uit vooral Azië. De export van beladen containers neemt echter toe. Hierdoor werden minder lege containers (-16%) terug naar het oosten vervoerd. Het roro-verkeer bleef volgens verwachting stabiel, conform de ontwikkeling van de Britse economie die pas op de plaats maakt.

Volledig bericht 

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.