Ga naar hoofdinhoud

Antwerpse haven pakt TBT-slib aan

Actiefkoolfilters

De Vlaamse overheid, de haven van Antwerpen en SeReAnt zijn gestart met een ambitieus project voor de verbetering van de waterkwaliteit van de haven van Antwerpen. Na jaren van onderzoek gaat men nu ook het milieugevaarlijke TBT-slib baggeren en verwerken.

TBT (TriButylTin) werd vanaf de jaren 70 wereldwijd in verf gebruikt om de groei van mosselen en algen op scheepsrompen te voorkomen. De moeilijk afbreekbare stof is sinds 2003 volledig verboden omdat die schadelijk is voor het milieu (met name voor weekdieren). Het slib heeft echter als een soort spons de organotin-verbinding al die jaren opgeslagen en geeft die verontreiniging nog steeds geleidelijk weer vrij.

AMORAS

AMORAS (Antwerpse Mechanische Ontwatering, Recyclage en Applicatie van Slib), waarin De Vlaamse overheid, Port of Antwerp en aannemer SeReAnt zijn vertegenwoordigd, gaan nu in de gelijknamige zuiveringsinstallatie het met TBT vervuild havenslib baggeren en verwerken.

Actiefkoolfilters

Dankzij een onderzoek dat is uitgevoerd samen met de Universiteit Antwerpen kan AMORAS namelijk sinds kort het TBT uit het slib verwijderen. Hiertoe is aan het proces een extra stap toegevoegd in de vorm van actiefkoolfilters. Deze halen de toxische verbindingen uit het water nadat het door de zuiveringsinstallatie is gegaan.

800.000 m3 slib

De sanering van het vervuilde slib is een werk van lange adem. AMORAS gaat de komende vijf jaar 800.000 m³ slib uit de havendokken verwerken tot 500.000 ton filterkoeken. Men begint met het slib dat de nautische toegang hindert én de TBT-hotspots in de haven. Daarna worden andere zones aangepakt. Het gezuiverde slib wordt met behulp van filterpersen verwerkt tot filterkoeken die dienen als grondstof voor met name de betonindustrie.

Wereldprimeur

De oplossing voor de historische vervuiling is volgens Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, een mijlpaal voor Vlaanderen en de haven van Antwerpen: “Het is een wereldprimeur waardoor de waterkwaliteit in de haven substantieel zal verbeteren.”
Ook Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp, is trots op het project: “Momenteel scoort de waterkwaliteit in de havendokken onder de Europese norm, maar dat wordt anders. We zijn de enige haven ter wereld die het vervuilde slib niet alleen verwijdert, maar ook duurzaam verwerkt.”

Filterpers bij Amoras vormt uit slib droge filterkoek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.