Ondernemers kunnen tegenwoordig nauwelijks nog zonder online marketing. Welke organisatie heeft immers nog geen website of webshop? De online zichtbaarheid hiervan kan een forse impact op het succes van bedrijven hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de groei in het aantal consumenten wat het gros van hun aankopen tegenwoordig online doet. Daar komt bij dat particulieren het internet gebruiken om verschillende producten of aanbieders met elkaar te vergelijken. Een slechte zichtbaarheid van een website maakt dat consumenten al snel voor de concurrent kiezen. Bij het toepassen van online marketing heb je als organisatie keuze uit verschillende opties. In dit artikel vind je meer informatie over een digitaal marketing bureau en de rol die zo’n bureau kan spelen bij een correcte toepassing van online marketing.
Dat het belang van online marketing fors is gegroeid in de laatste jaren blijkt wel uit het aantal vacatures binnen dit vakgebied. Iets als “Kom werken bij ons marketing bureau in Arnhem, Utrecht of Nijmegen” is een kreet die je vaak voorbij ziet komen op vacaturewebsites.
Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA)
De meest toegepaste vormen van online marketing zijn tegenwoordig SEO en SEA; het verbeteren van de organische posities van een website in de zoekmachine en het betaald adverteren op populaire zoekwoorden. Het verkeerd toepassen van beide vormen van online marketing kan een averechts effect hebben op de zichtbaarheid van een website. Een zoekmachine zal de website lager klasseren, waardoor het aantal bezoekers afneemt. Door voor de ondersteuning van een digitaal marketing bureau te kiezen, lift je als ondernemer mee op de best practices die zij door de jaren heen hebben opgedaan binnen hun werkveld. Dit voorkomt onnodig hoge kosten.
Online marketing is meer dan SEO en SEA
Houd bij het uitwerken van een marketingplan rekening met het gegeven dat online marketing meer omvat dan slechts SEO en SEA. Denk bij online marketing bijvoorbeeld ook aan het opzetten van een periodieke nieuwsbrief voor bestaande klanten, of denk aan het gebruik van advertenties op sociale media, enzovoorts. Het is voor ondernemers essentieel om hierin de juiste balans te vinden.
Tip: kies voor de toepassing van A/B-testen, waarbij je verschillende vormen van online marketing inzet om vast te stellen wat voor jouw organisatie het beste werkt. Ook per marketingvorm kun je voor A/B-testen kiezen. Doe je er goed aan een nieuwsbrief met veel tekst te versturen, of blijkt het beter te zijn om voornamelijk plaatjes te gebruiken?