Ga naar hoofdinhoud

Opening nieuwe kade haven Holtum Noord

    Minister M. Schultz van Haegen opent op maandag 10 september aanstaande de nieuwe kade van de haven van Holtum Noord en het aangrenzend kadeterrein. De haven is nu de grootste inlandterminal van Nederland.

    De nieuwe kade heeft een lengte van 150 meter. Voor de opslag van containers is op het kadeterrein vier hectare beschikbaar. Ook is de haven uitgediept tot 3,95 meter, zodat grotere schepen er kunnen laden en lossen. De totale capaciteit van de haven is verdubbeld van 150.000 naar 300.000 TEU. De uitbreiding heeft ruim 10 miljoen euro gekost. Daarvan is 4,7 miljoen afkomstig van het Rijk, 2,1 miljoen van de provincie Limburg en 3,2 miljoen euro van de gemeente Sittard-Geleen (eigenaar van de haven).

    Barge Terminal Born
    Barge Terminal Born (BTB) is met de gemeente Sittard-Geleen (eigenaar) contractueel overeengekomen om de komende tien jaar van de nieuwe faciliteiten gebruik te maken. Barge Terminal Born is een binnenvaartoperator voor deepsea en shortsea containers. Vier lichters, met een capaciteit varierend van 150 – 300 TEU elk, varen continu op en neer tussen Born en zeeterminals in Rotterdam en Antwerpen. BTB transporteert ongeveer 2,100 TEU per week. Er worden zes vaste afvaarten per week aangeboden tussen Born en alle watergebonden terminals in Rotterdam en Antwerpen.

    Logistiek concept
    Barge Terminal Born is gespecialiseerd in het verzorgen van de totale logistieke operatie van het achterlandtransport voor expediteurs, rederijen en verladers, inclusief de douane afhandeling. Dit logistiek concept, ontwikkeld samen met de klanten, resulteert in een efficiënte, duurzame, goedkope en op maat gemaakte operatie.
    Met de havenuitbreiding is BTB klaar voor de groei van het aantal te vervoeren zeecontainers van en naar de zeehavens. Met name de groei van de haven van Rotterdam door het in gebruik nemen van de tweede Maasvlakte zal grote gevolgen hebben. De verwachting is dat het deel van het transport dat via de binnenvaart naar het achterland vervoerd wordt de komende jaren flink zal groeien.
     

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.