De Zweedse rederij Stena Bulk laat door de Chinese scheepswerf Guangzhou Shipyard International een nieuwe generatie producttankers bouwen. De schepen kunnen chemicaliën of palmolie vervoeren.
In juni bestelde Stena’s beursgenoteerde divisie Concordia Maritime al twee tankers van 50.000 dwt. Daar zijn nu vier orders bij gekomen en de reeks kan naar tien eenheden uitgebreid worden, omdat er meteen ook vier opties genomen werden. Elke tanker kost 40 miljoen dollar.
Volgens Stena Bulk worden de nieuwe producttankers de meest zuinige en milieuvriendelijke in hun soort. Ze zouden 3.000 tot 5.000 dollar per dag meer kunnen opleveren dan andere producttankers, omdat de exploitatiekosten lager zijn.
De nieuwe schepen die vanaf begin 2014 in de vaart komen, zijn bestemd voor de Stena Weco pool die schepen van Stena Bulk en de Deense rederij Dannebrog omvat. De pool telt 35 tankers en het is de bedoeling om de vloot uit te breiden naar vijftig eenheden. Stena Weco wil zich vooral toeleggen op het vervoer van biobrandstoffen en het intra-Aziatische vervoer van palmolie.