Ga naar hoofdinhoud

TBK bandsturing voor RWE

Gert-Jan Arkema, RWE (l) en Alex Budding, TBK

TBK Group heeft problemen met scheeflopende transportbanden bij RWE Eemshavencentrale opgelost met CenTrax stuurrollen. De overdekte kolenbanden lopen nu zonder horten en stoten.

De Eemshavencentrale van RWE Generation is de grootste kolen- en biomassacentrale van Nederland. Overdekte transportbanden zorgen voor een stofvrij transport van de kolen vanuit de schepen naar de energiecentrale of het opslagterrein. Dit proces verliep met horten en stoten door de frequente scheefloop van transportbanden. Het stilvallen van de banden veroorzaakte vertraging in de aanvoer en extra kosten. Om een oplossing voor dit probleem te vinden, consulteerde RWE de TBK Group. Er werd overeengekomen om voor een periode de CenTrax stuurrollen te testen.

Aanhechting

Gert-Jan Arkema, maintenance engineer bulk handling bij RWE Generation Eemshaven, vertelt dat de neiging tot scheefloop ontstaat doordat vochtige kolen blijven kleven aan de wand van de trechters waarmee de transportbanden worden beladen. “Het gevolg van die aanhechting aan de trechters is dat de kolen niet meer centraal op de band worden geleid, waardoor scheefloop optrad.”
Het voormalige, door RWE toegepaste bandstuursysteem was onvoldoende in staat om de scheefloop te corrigeren. Het was al snel duidelijk dat hiervoor een degelijk en robuust systeem nodig was; de CenTrax. Alex Budding, accountmanager bij TBK Spillage Control: “September vorig jaar hebben we een CenTrax type SO-1200 gemonteerd onder transportband ROECA11 van RWE.”

Optimaal contact

De CenTrax heeft een middenrol met aan beide zijden een conische rol. De rollen zijn bekleed met 8 mm slijtvast rubber. De verbinding tussen het rubber en de stalen rolmantel wordt naadloos tot stand gebracht middels een vulkanisatieproces in een autoclaaf. Dit waarborgt de best mogelijke rolkwaliteit. De geprofileerde rubber bekleding zorgt voor een optimaal contact tussen de rollen en de transportband; ook als de band nat is (zoals bij het transport van vochtige kolen).

Zwenklager

Het zwenklager van het CenTrax stuursysteem is uiterst betrouwbaar en draait soepel. Het is voorzien van een kogellager en een hoekcontactlager die de axiale en radiale krachten uitstekend opvangen. Sterkteberekeningen met de eindig elementen methode tonen aan dat de CenTrax is bestand tegen de zware belastingen die het kolentransport met zich meebrengt.

Tevreden

Gert-Jan Arkema, maintenance engineer bulk handling bij RWE Generation Eemshaven, is zeer tevreden: “Met enthousiasme en professionaliteit heeft TBK een prima oplossing geboden. De stuurrollen werden op proef kosteloos ingebouwd. Binnen een maand was duidelijk dat dit de oplossing voor de scheefloop was. De testresultaten waren positief en overtuigend, dus we besloten ervoor te gaan!”

Kostenbesparing

Bij RWE zijn inmiddels 51 stuks CenTrax stuursystemen gemonteerd. Het aantal scheefloopmeldingen is gereduceerd van 250 tot slechts 3 per maand.
“Voorheen moesten we de banden een aantal keren op een dag stilleggen om alles schoon te maken”, aldus Gert-Jan Arkema. “Nu komt een stop alleen nog voor als een band gepland moet worden gereinigd. Er is veel minder stilstand en dat betekent een grote kostenbesparing. Daarmee verdient de investering zich snel terug.”

De CenTrax draait op een robuust lager en heeft een middenrol met aan beide zijden een conische rol

Bedrijfsgegevens TBK Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.