Ga naar hoofdinhoud

Duurzaam tijdelijke wegen aanleggen

Duurzame wegen

Op een bouwlocatie zijn twee elementen ontzettend belangrijk: veiligheid en duurzaamheid. Dat geldt voor zowel de bouwplaats zelf, als de tijdelijke wegen daarnaartoe. Composiet rijplaten blinken uit in deze aspecten. Door een onderlinge liplaskoppeling komt er geen modder door de rijplaten omhoog, wat veiligheid garandeert. Ook laten de platen minimale impact achter op het milieu vanwege het lage eigen gewicht en drijvend vermogen.

Composiet rijplaten kunnen een hoge belasting verdragen. Ze zijn geschikt voor kraanopstelplaatsen, containers, machines en meer. Start u binnenkort met de engineering van de bouwplaats? Neem dan deze duurzame optie in de bouwplannen mee.

Composiet rijplaten

Een aantal feiten over composiet rijplaten op een rij:

  • Met een belasting tot 400 ton/m2 is composiet sterk. Het materiaal zorgt tevens voor grote spreiding van belasting
  • Een composiet rijplaat weegt slechts 52 kg/m2
  • De oppervlakte van deze rijplaten is groot; 8 m2. De liplas zorgt voor een vokomen gesloten tijdelijke ondergrond of weg
  • De platen zijn voorzien van een antislipprofiel. Dit voorkomt struikelgevaar
  • Composiet is antistatisch en niet elektrisch geleidend

Duurzaamheid

Het eerste duurzame voordeel is iets waar u vast bekend mee bent. Composiet is volledig recyclebaar. Na een lange levensduur van 15 jaar, kunt u deze volledig hergebruiken. Verder roest het materiaal niet, in tegenstelling tot stalen rijplaten, en kan het materiaal niet uitlogen naar de ondergrond.
Een ander voordeel heeft te maken met grondbewerking en herstelwerkzaamheden. Bij het gebruik van bijvoorbeeld houten draglineschotten, is grondbewerking nodig. Een puinbed of een zandbed maakt de ondergrond gelijk, zodat de draglineschotten een vlakke ondergrond vormen. Helaas zorgt zo’n puinbed ervoor dat de ondergrond beschadigt en deze achteraf hersteld moet worden. Met composiet rijplaten is dit niet nodig. Het materiaal volgt de ondergrond, waardoor een puinbed overbodig is. Na het verwijderen van de composiet tijdelijke weg, is een minimale impact op flora en fauna te zien. Beter voor het milieu en het budget!

Minder vervoer

Eerder werd al beschreven dat composiet een laag gewicht heeft. Zeker ten opzichte van een stalen rijplaat of houten draglineschot. Het voordeel hiervan is dat het mogelijk is om in één vracht dubbel zoveel rijplaten te vervoeren én aan te leggen. Dit levert een kostenbesparing op: het scheelt benzine en tijd. Ook wordt hierdoor de CO2-uitstoot verminderd, wat weer beter is voor het milieu.
Gaat het bouwproject binnenkort van start? Ferex verhuurt composiet rijplaten en kan daarnaast ondersteunen met transport, logistiek en installatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.