Ga naar hoofdinhoud

Vervanging transportbanden terminal R’dam op schema

NM Heilig vervangt transportband

N.M. Heilig BV werkt sinds september 2015 aan de vervanging van een transportbandensysteem in één van Europa’s grootste overslagbedrijven. In 2022 zal de Rotterdamse terminal geheel zijn vernieuwd. De operatie vindt plaats terwijl de terminal volledig in bedrijf blijft.

Bij de Rotterdamse ijzererts- en kolenterminal leggen wekelijks grote vrachtschepen aan om te worden gelost. De bulkgoederen worden met losbruggen uit de ruimen gehaald en gaan dan over transportbanden naar binnenvaartschepen of de opslagterreinen van de terminal. De goederen zijn onder meer bestemd voor staalproducenten aan de Rijn en in het Ruhrgebied.

Meerjarenproject

Het transportbandensysteem – met een lengte van in totaal 9 kilometer – diende na jaren van intensieve dienst bijna geheel te worden vervangen. Het gaat daarbij om transportbanden met lengtes van 400 tot 1300 meter, met capaciteiten tot 5600 ton/uur. De vervanging hiervan is een meerjarenproject. De operatie is opgedeeld in vier fases, waarvan de eerste twee reeds zijn afgerond.

Flexibel en duurzaam

De nieuwe transportbanden zijn flexibel inzetbaar en duurzaam gebouwd. Zo is voorzien in transportbanden met beweegbare voorschuifkoppen. Deze maken het mogelijk om het afstortpunt van de transportband naar voren of achteren te schuiven. Zo kan men flexibel bepalen op welk punt de bulkgoederen worden gestort. Alle transporteurs zijn gecoat met een zwaar, duplex conserveringssysteem om een lange levensduur te garanderen.

Bandkeersysteem

Een bijzonder kenmerk van de lange transportbanden op het opslagterrein is dat ze in twee richtingen kunnen lopen. Bovendien wordt gebruik gemaakt van bandkeersystemen. Dit houdt in dat de transportband op het retourtraject na het afstortpunt (de koptrommel) wordt omgeslagen. De productzijde van de band (met daarop mogelijk nog restmateriaal) keert daarbij naar boven. Dit voorkomt dat eventueel restmateriaal tijdens het retourtraject van de band valt en onder de transportband terecht komt. Op het moment dat het retourpart de staarttrommel bereikt, wordt de band teruggedraaid om bij het opstortpunt weer te kunnen worden beladen.

Operationeel

Het transportbandensysteem wordt vervangen terwijl de terminal volledig operationeel blijft. Zo wordt de overslag van op jaarbasis 30 miljoen ton ijzererts en kolen onverminderd gehandhaafd. Naar verwachting zal de terminal in 2022 geheel zijn vernieuwd.

Bedrijfsgegevens N.M. Heilig BV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.