Ga naar hoofdinhoud

Wanneer is een tachograaf verplicht?

    Wanneer is een tachograaf verplicht?

    Een tachograaf is verplicht voor alle commerciële voertuigen. Denk hierbij aan vrachtwagens die zowel nationaal als internationaal rijden, maar ook aan taxi’s. Het niet gebruiken van een tachograaf kan een fikse boete opleveren. De tachograaf is dan ook niet voor niets verplicht gesteld. Dit handige apparaatje biedt tal van voordelen. Voor de chauffeur, het bedrijf, maar ook voor de handhaving van de Europese wetgeving. In vrachtauto’s wordt de tachograaf standaard geïnstalleerd, maar dat is zeker niet bij alle commerciële voertuigen het geval.

    Maar wanneer kom je onder de tachograafplicht uit? En waarom is het zo belangrijk dat commerciële voertuigen hierover beschikken?

    Vrijstellingen

    Er zijn enkele situaties waarin de chauffeur en het voertuig onder de tachograafplicht uit kunnen komen. Soms is een tachograaf niet verplicht. Dit zien we bijvoorbeeld terug bij voertuigen boven de 3.500 kilo die geen commercieel goederenvervoer betreft. Denk bijvoorbeeld aan hulpverleners. Daarnaast zijn er ook andere vrijstellingen mogelijk. Namelijk:

    •  Voertuigen met een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur
    •  Voertuigen die worden gebruikt voor autorijlessen. Met uitzondering van de voertuigen die daarnaast ook voor het commercieel vervoer van personen of goederen worden gebruikt.
    • Speciaal voor medische doeleinden gebruikte voertuigen, zoals ambulances.

    Er zijn nog meer vrijstellingen. Wil je er zeker van zijn of jouw voertuig een tachograaf nodig heeft? Zoek dan specifiek naar deze voorwaarden, zodat je zeker weet dat je niet onnodig beboet gaat worden.

    Voordelen tachograaf voor wagenparkbeheerder

    Een tachograaf moet zeker niet gezien worden als noodzakelijk kwaad. Deze biedt namelijk tal van voordelen. Ook voor de wagenparkbeheerder. Dit handige apparaatje geeft namelijk waardevolle informatie over de rijstijl van de chauffeur. Bovendien kan de locatie van de chauffeur snel en eenvoudig worden afgelezen. Dit betekent ook dat er snel kan worden ingegrepen als er problemen zijn of als de rijstijl te wensen overlaat. Dat maakt het mogelijk om het wagenpark efficiënter te maken. Daarnaast hoeven de uren niet meer persoonlijk bijgehouden te worden. Dit gebeurt automatisch.

    Waarom is een tachograaf verplicht?

    De tachograaf is natuurlijk niet alleen verplicht omdat het zo handig is voor de wagenparkbeheerder. Het biedt namelijk ook mogelijkheden om snelheidsovertredingen, vermoeidheid en werkovertredingen te voorkomen. Bovendien zorgt het ervoor dat er minder concurrentie op de weg is. Althans, niet op basis van het rijden zelf.

    Stel, commerciële voertuigen zouden geen tachograaf hebben en zich ook niet hoeven te houden aan de verplichte rij- en rusttijden. Dat zou betekenen dat er veel te lang wordt doorgereden. Dit is ook lang te zien geweest in de luchtvaart. Maatschappijen deden er alles aan om de concurrentie voor te blijven en dat betekende ook dat ze hun piloten (in dit geval chauffeurs) tot het uiterste dreven om zoveel mogelijk uren te maken. Met alle gevolgen van dien. Een mens kan simpelweg niet zo lang achter het stuur zitten. De kans op ongelukken neemt dan sterk toe. Doordat de tachograaf binnen de Europese Unie verplicht is, worden de wegen veiliger. 

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.