Als het gaat om overslagkranen vragen op- en overslagbedrijven, schrootverwerkers en recylingbedrijven – de belangrijkste afnemers van dit soort kranen – steeds meer maatwerk. Deze wens duwt fabrikanten van overslagkranen in de richting van modulaire bouw, waarbij een basisplatform in verschillende variaties kan worden afgebouwd tot een volledige overslagkraan.
MEER ARTIKELEN over de aandrijving van overslagkranen:
- Aandrijving overslagkranen: stekker, accu of toch diesel?
- 376-tons Mantsinen mobiele overslagkraan voor Van Moer Logistics
- Letse fabrikant van havenuitrusting komt met ‘bak’ voor bulkverwerking
Dat ziet ook Arthur Plomp, commercieel directeur van Kemp Groep, het bedrijf dat onder andere het merk Atlas importeert. De Atlas 350MH is bijvoorbeeld een geliefde overslagkraan in de recyclingindustrie, die in elke denkbare configuratie kan worden geleverd. Kemp heeft er zelfs een speciale online machineconfigurator voor opgetuigd, waarmee potentiële klanten achter hun beeldscherm zelf hun ideale machine kunnen samenstellen. “In principe is alles mogelijk”, zegt Plomp. “Want elke recycler heeft zijn eigen wensen. Of je afval op een hoop gooit, op een transportband legt of een zeecontainer vult stelt verschillende eisen aan de kraan, terwijl het soort materiaal bepalend is voor de keuze van aanbouwdelen zoals poliep- of dichte grijpers.” De machines zijn leverbaar met diverse typen torenverhogingen, lift- of variocabines of vaste verhogingen. “Het is steeds meer maatwerk”, beaamt Plomp. “Recycling speelt een alsmaar grotere rol in onze afval- en grondstoffenhuishouding en daar horen overslagkranen op maat bij.”