Ga naar hoofdinhoud

Van Beek emergency-line voor overslagterminal

Deel van de Emergency-line bij Van Beek in Drunen

Van Beek heeft voor Bulk Powder Terminals een ‘emergency-line’ gerealiseerd waarin een Dino bulkwagenvuller en een Penko valplaatweger zijn opgenomen. Met deze noodvoorziening kan de terminal bij een processtoring toch in bedrijf blijven. Onder normale omstandigheden wordt de Dino ingezet om bigbags te verladen.

Bulk Powder Terminals Ltd in Liverpool (UK) is een zelfstandig opererende overslagterminal van moederbedrijf Newport Industries Ltd, een concern dat zich bezig houdt met de wereldwijde distributie van grondstoffen voor onder meer de glasindustrie, feed, chemie en bouwsector. Bulk Powder Terminals (BPT) is voor Engeland, Ierland en Schotland de grootste toeleverancier voor de glasindustrie. De terminal is daarom voor deze sector van cruciaal belang en mag onder geen beding stil komen te liggen. BPT levert zo’n 70% van de grondstoffen voor de glasfabricage in Engeland. Het gaat dan vooral om natriumcarbonaat, maar ook om gecalcineerd magnesiet en bentoniet.

Transporttraject

BPT heeft op de terminal, behalve een opslagloods voor de aangevoerde bigbags, ook een grote silo staan voor de opslag van natriumcarbonaat (ofwel soda-ash). Dit materiaal wordt per schip in bulk aangevoerd. De silo heeft een schroeffeeder met een capaciteit van 120 ton/uur. De goed stromende soda-ash wordt uit de silo onttrokken en via een transportband naar een bekerelevator gevoerd. De bekerelevator brengt de grondstof naar boven, waar het materiaal met een schroefsysteem wordt verdeeld over twee wegend opgestelde dagsilo’s van waaruit per dag zo’n 30 bulkwagens worden beladen.

Stagnatie bevoorrading

Het traject vanuit de opslagsilo naar de dagsilo’s omvat transportinstallaties – niet van Van Beek – waarvan de beschikbaarheid niet voor de volle 100% kan worden gegarandeerd. Het is niet ondenkbaar dat een storing in een van die systemen ertoe leidt dat de bevoorrading van de dagsilo’s stagneert. Om in zo’n situatie toch grondstof vanuit de silo te kunnen uitleveren, heeft Van Beek een aparte ‘emergency’ transportlijn ontworpen. Deze is in mei 2020 geleverd en geïnstalleerd.

Emergency-line

De ‘emergency-line’ bestaat uit een samenstel van drie Van Beek schroeftransporteurs waarin een doorstroomweger van Penko is opgenomen. Penko leverde ook de manshoge schakelkast met touchscreen voor de besturing en verzorgde tevens de koppeling naar het scada-systeem van BPT. Het schroeftransportsysteem leidt van de silo naar een aansluitpunt voor de Dino bulkwagenvuller. De capaciteit van de noodvoorziening bedraagt 80 ton/uur. De emergency-line kan binnen twee uur operationeel zijn.

Lees het uitgebreide artikel in Bulk 4, 2020

Zie ook: Van Beek Academy over ‘finishing touch’

Meer over Van Beek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.